Du har rätt att aldrig acceptera diskriminering

Igår kväll var jag på kulturmagasinet och lyssnade på ett seminarium, om hatbrott och diskriminering mot hbt personer(homosexuella, bisexuella och transpersoner), som Röda korset anordnat i samarbete med RFSL (Riksförbundet för sexuellt likaberättigande).

"M" från RFSL Sundsvall (www.rfsl.se/sundsvall/)  berättade om vad och hur de arbetar. Jag tycker de gör ett fantastiskt jobb med tanke på hur få som egentligen är engagerade.

Föredraget fick mig verkligen att tänka till. Det hör till vardagen att ständigt behöva komma ut.
Men är det då ett problem för mig, jag som lever öppet med min sexualitet. Svaret är Ja!
Jag och så många andra måste dagligen förklara vem jag är och vad jag är. Eftersom många människor bara antar att jag är på ett sätt... för enligt heteronormen bör jag vara på ett visst sätt. Och ja, det är jobbigt att behöva förklara och bekräfta den jag är.

Ett exempel: För ett par veckor sedan mötte jag en el försäljare på ett köpcentrum. Han presenterade företaget och pratade om elförbrukning mm.  Jag fick papper och broschyrer som jag kunde ta hem och läsa tillsammans med min man.  Nu menade han säkert inget illa med det. Men att han bara antog att jag lever på ett särskilt sätt är ganska oprofessionellt och kan upplevas som kränkande.
Sen kan jag väl för tusan bestämma själv vilken elleverantör jag vill ha även fast jag är kvinna!

Samma sak kan även hända i värre situationer. Om min flickvän blir allvarligt sjuk eller råkar ut för en olycka kan jag bli nekad på sjukhuset eftersom "bara anhöriga eller hennes man får komma in". Hur skruvat är inte de?!

Bland det värsta jag varit med om var då min syster blev diskriminerad av sina klasskompisar. Några av dem vägrade dela samma omklädningsrum och dusch som henne eftersom hennes storasyster, jag, lever öppet som homosexuell och de trodde att det kunde smitta av sig på henne. Fördomar byggd av rädslor och okunskap som jag ser som fruktansvärt diskriminerande. Jag hoppas de vet bättre idag.

"Köp förlovningsringar idag, betala för hans få hennes på köpet", är ett erbjudande som kan upplevas som väldigt kränkande. Om det inte finns nån han i förhållandet då, hur blir det då? Bästa och billigast måste ju vara för två killar som vill föreviga sin kärlek i ett sånt sammanhang ;0)

"Varför klär du dig som en kille fast du är tjej"? Är en vanlig frågeställning. Nu råkar inte jag ut för den så ofta eftersom jag älskar att klä mig i både klänning, kjol, pärlor och sockersöta toppar. Men för dem som inte gör det är de inte lika lätt. Varför ska det behöva vara så komplicerat att bara få vara den man är, så som man känner att man vill vara, inombords. Nä... då kommer frågor som "vill du vara en kille egentligen, eftersom du klär dig som en och/eller beter dig som en kille. Somliga vill kanske det, andra kanske är nöjda över hur dem är. Men vill inte ha dessa dumma frågor uppkörda i ansiktet hela tiden. Är det inte bra nog att man själv väljer hur man vill vara.

Diskriminering har många ansikten och vi stöter på fördomar överallt.

På ett jobb jag hade förut bad de oss, personalen, att "hålla ett extra öga på" då romer kom in i butiken. De ville att vi skulle gå efter dem, lite försiktigt och osynligt för att se om de stoppade något under kjolen. Jag totalvägrade detta! Senare inne i personalrummet drogs en diskussion igång och några pratade väldigt kränkande om detta folkslag. Jag blev så upprörd och sade emot dem. Då blev de irriterade på mig för att jag vägrade se deras sanningen. Jag sa då att jag minnsan kom från en sådan familj och det fick dem att tystna. Nu ljög jag visserligen och ljuga ska man heller inte göra. Men, det har kunnat varit sanning.

Det är en mänsklig rättighet att inte bli diskriminerad! Jag säger bara: Våga vägra att aldrig bli diskriminerad.


Nu ska jag iväg på en arbetsintervju. Presentera mig själv på bästa möjliga sätt och vem vet... kanske komma ut ur garderoben...ännu en gång. Wish me good luck!  

//Lie 


Kommentarer
Postat av: Malin

WOHO bra annelie bra :)

2008-10-17 @ 16:15:45
Postat av: Ulf(UP) Pettersson

Lycka till o hoppas DU får Jobbet, Kramar från UP!!!

2008-11-07 @ 05:38:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0